Supermama Lim

Supermamas rosa kvinnolim – satirisk udd riktad mot okunskap och fördomar

Kampanjen som marknadsför ett rosa lim som endast får köpas av kvinnor har florerat i sociala medier under de senaste två månaderna. Delar av kampanjen har även fällts av Reklamombudmannen för könsdiskriminering och mötts av stor kritik. Allt del av en planerad kampanj med satirisk udd riktad mot okunskap och fördomar kring könsroller.

De senaste åren har produkter som könanpassats för orimliga skäl fått extremt mycket kritik. Där ibland företaget Bic som lanserade rosa och lila pennor med titeln ”for her”, Colgates tandkräm för män och Yogiteas tesorter ”Women’s tea” och Women’s balance”.

Genom denna kampanj vill limföretaget Tegra Nordics AB på ett humoristiskt sätt rikta en satirisk udd mot könsanpassade produkter. Detta har gjorts genom att ta en, vad som borde vara, könsneutral produkt och rikta den till en kvinnlig målgrupp genom överdrivna könsstereotypa fördomar. Resultatet blev en rosa limtub som endast skulle få säljas till kvinnor med motiveringen ”kvinnor kan”.

För att förtydliga den satiriska udden valde teamet bakom Supermama att använda en kvinnlig komiker som ambassadör. Tillsammans har de tagit fram en parodisk reklamfilm som även den har komiska poänger om fördomar kring könsroller. Ambassadören har även varit en del av andra humoristiska inslag i produktens sociala kanaler.

Som väntat fälldes kampanjen sedan av Reklamombudsmannen för könsdiskriminering. Detta besvarades med osann fakta, extrema åsikter kring könsroller och absurda påståenden om att Supermama borde mångfaldscertifieras för sitt gedigna arbete som inkluderande då de fällts som diskriminerande mot både män och kvinnor.

För Tegra Nordics har detta hela tiden varit tydlig satir där de gör parodi på könsriktade produkter. En del har förstått ironin och skrattat gott åt kampanjen medan andra inte alls har förstått satiren och bemött kampanjen med kritik.

Att kampanjer som dessa engagerar och väcker känslor är förståeligt. Man ska heller inte sticka under stol med att det har varit en del av agendan under hela resan. Tegra Nordics vill ändå förtydliga att detta är parodi och att allt kampanjmaterial är med humoristiska inslag.

För de som fortfarande är intresserade av ett helt giftfritt lim, unikt på marknaden, så finns Supermama lim att köpa i webbshopen på supermama.se och hos utvalda leverantörer. Efter avslutad kampanj kommer produkten fortsatt att vara rosa, inte för att locka en kvinnlig målgrupp, utan för att det är en färg som står ut bland konkurrenter på marknaden. Supermama får nu köpas av alla, oavsett kön. Såklart.

Har du fler frågor?
Maila oss på hello@supermama.se så ska vi besvara dem så gott vi kan.