Supermama Lim

Starka kvinnor väcker starka känslor

Reklamombudsmannen inledde nyligen en granskning av Supermama Lim. Vår reklam och vårt budskap fälldes mot bakgrunden att den skulle uppfattas som könsdiskriminerande mot både män och kvinnor. Men om det nu är som Reklamombudsmannen hävdar, att vi kränker både män och kvinnor, borde inte Supermama då istället frias och mångfaldscertifieras för vårt gedigna arbete som inkluderande?

Vi välkomnar den typ av granskning som Reklamombudsmannen gör men tycker att den uppenbart kränkta anmälaren bör vara sparsammare med att vårdslös kasta ur sig samtidsmoderna uttryck som stereotyp när det egentligen handlar om fakta. En stereotyp är en inre bild av en tänkt eller faktisk grupp. Män och kvinnor är olika på många plan, både fysiskt och emotionellt. Det är inte en stereotyp att de olika könen dras till olika aktiviteter. Att män gillar öl och fotboll medan kvinnor har en försmak för Cosmopolitans och mellandagsrea är således inte en stereotyp bild utan snarare starkt verklighetsförankrad.

Sedermera tolkar vi Reklamombudsmannens beslut som en uppenbar avsaknad av modern syn på både kön och jämställdhet utifrån hur dagens samhälle i själva verket ser ut. Genom att erbjuda ett lim för kvinnor bjuder vi in dem att bli en självklar del av en annars mansdominerad syssla. Istället för att motarbeta utvecklingen av könsfrämjande produkter som dessa bör Reklamombudsmannen snarare välkomna företag som är villiga att ge sig in i striden för jämlikhet på riktigt.

Har du fler frågor?
Maila oss på hello@supermama.se så ska vi besvara dem så gott vi kan.